Viden om løn og job er den største inspiration i studievalget

05-07-2025
Artikel Videregående uddannelse

Ny EVA-analyse viser, at unge i høj grad bliver inspireret til deres studievalg af konkret viden om løn og jobmuligheder og af informationer på studiernes hjemmesider. Ifølge de unge selv er kendte, influencere og reklamekampagner til gengæld kun inspirationskilde for få.

”Se listen: Disse uddannelser giver dig den højeste løn” og ”Før du vælger uddannelse: Her får du job – her risikerer du ledighed”.

Medierne byder også i år på lister med fakta om de løn- og jobmuligheder, man får ved at tage forskellige uddannelser, og noget tyder på, at de bliver læst af de unge. I dag er der frist for at søge ind på de videregående uddannelser, og selvom unge har mange steder at finde inspiration til deres studievalg, så er den største kilde til inspiration tal og fakta om løn og beskæftigelsesmuligheder.

Det viser en ny analyse fra EVA, der har undersøgt, hvor unge henter inspiration, når de skal finde vej i uddannelsesjunglen.

Ifølge analysen, som bygger på besvarelser fra over 22.000 nye studerende i 2024, svarer 27 procent, at netop tal og fakta om løn og jobmuligheder i høj grad har inspireret deres studievalg. Det gør denne kilde til den hyppigst angivne inspirationskilde blandt de adspurgte.
“Analysen tyder på, at unge ikke blot ønsker at følge mavefornemmelsen – de vil også forstå, hvilke konsekvenser et studievalg kan få for deres fremtidige arbejdsliv. Derfor fylder nøgletal om løn og beskæftigelse meget i deres overvejelser,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf, områdechef i EVA.

Åbent hus betyder meget for de yngste

Andre centrale inspirationskilder er uddannelsesinstitutionernes egne hjemmesider (26 %) og familie eller venner, som selv har taget uddannelsen (23 %). Også fysiske arrangementer som åbent hus og brobygning spiller en vigtig rolle for mange – især for de yngste og for dem med høje karakterer fra ungdomsuddannelsen.
“Vi kan se, at brobygning og åbent hus især nævnes som inspirationskilder af unge, der netop har forladt gymnasiet. For de unge kan især brobygning være en inspirationskilde, fordi det står frisk i deres erindring. Denne type aktiviteter betyder også meget for dem, der har opnået et højt karaktergennemsnit. Det kan hænge sammen med, at de klar over, at de kan vælge mellem mange uddannelser og derfor har overskud til at opsøge flere kilder til inspiration,” forklarer Bjarke Tarpgaard Hartkopf.

Fakta om løn og job betyder mest for mænd

Analysen viser også tydelige forskelle mellem mænd og kvinder. 32 procent af mændene nævner tal og fakta om løn og job som inspirationskilde – mod 24 procent af kvinderne. Omvendt lader kvinder sig oftere inspirere af uddannelsesinstitutionernes hjemmesider og åbent hus-arrangementer.
“Vi ser en kønnet forskel i, hvad der opleves som meningsfuld information. Mænd orienterer sig i højere grad efter fremtidige job- og lønperspektiver, mens kvinder i højere grad værdsætter indblik i uddannelsens indhold og atmosfære,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.

Få studerende peger på reklamer og sociale medier som inspirationskilde

Ser man nederst på listen, er der færrest, der peger på, at de er blevet inspireret i deres studievalg af reklamekampagner. Det fremhæver kun 2 procent. Det samme gælder kendte personer med samme uddannelse og personer på sociale medier, som 6 procent peger på.
”Analysen tyder på, at influencere og kendte, som unge støder på i traditionelle og sociale medier, kun opleves som en stor inspirationskilde af meget få. Det samme gælder reklamekampagner. Dermed ikke sagt, at det slet ikke påvirker de unges oplevelse af fx det gode liv – det er givet, at den del af påvirkningen også kan være ubevidst. Men for de fleste vil det blive fulgt op af en mere målrettet søgen efter viden om, hvad uddannelsen fører til, eller hvad den indeholder,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.

Analysen bygger på EVA’s førsteårsundersøgelse blandt studerende på videregående uddannelser med svar fra 22.287 respondenter og er suppleret med data fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).

Fakta: Her henter unge inspiration til studievalg

  • 27 %: lader sig inspirere af tal og fakta om løn og jobmuligheder
  • 26 %: bruger uddannelsesinstitutionens hjemmeside
  • 23 %: nævner familie eller venner med samme uddannelse
  • 18 %: angiver åbent hus og brobygning som inspirationskilde (23 % blandt de yngste studerende)
  • 32 % af mænd og 24 % af kvinder inspireres af tal og fakta om løn og jobmuligheder
  • 6 % nævner personer på sociale medier og 2 % reklamer

Relateret indhold

Bella Marckmann
Chefkonsulent
Videregående uddannelse