Dårligere jobmatch
Det er dog ikke kun i spørgsmålet om ledighed, at dimittender fra studier med høj ledighed adskiller sig. Også dem, der er kommet i arbejde i løbet af det første år, oplever en mere udfordrende overgang til arbejdsmarkedet.
Færre oplever, at de fik jobbet på grund af deres faglige viden (32 %) samt metoder og færdigheder fra studiet (26 %), end tilsvarende dimittender fra uddannelser med lav ledighed (henholdsvis 63 % og 40 %), mens flere angiver, at de har fået deres job på baggrund af studiejob eller netværk.
Samtidig er der færre, der oplever, at de kan bruge deres uddannelses kernefaglighed direkte, og færre oplever, at der er et godt match mellem deres job og arbejdsopgaver og deres faglige profil og kompetencer fra uddannelsen. For eksempel vurderer 41 % af dimittenderne fra uddannelser med høj ledighed, at de kan anvende deres uddannelses kernefaglighed direkte i deres job på dimittendarbejdsmarkedet mod 62 % af dimittenderne fra uddannelser med lav ledighed.
”Hvor dimittender fra uddannelser med traditionel lav ledighed oplever, at arbejdspladserne er klar til at tage imod dem og ved, hvilke kompetencer de kommer med, oplever dimittenderne fra studier med høj ledighed i højere grad, at de skal ’oversætte’ deres studie. Til gengæld gælder det for begge grupper, at et studiejob ofte letter overgangen til arbejdsmarkedet,” siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.