En første pejling på de unges syn på epx

25-09-2025
Artikel Ungdomsuddannelse Grundskole

Ny minianalyse fra EVA tegner et portræt af, hvordan elever i 8. klasse forholder sig til epx, når de bliver præsenteret for nogle af de indledende tanker med uddannelsen.

Med aftalen om epx skal de unge til at navigere i et helt nyt ungdomsuddannelseslandskab. Den overordnede ambition med epx er at skabe et gymnasialt tilbud med stærke ungemiljøer og et professions og erhvervsrettet fokus. I øjeblikket arbejder en ekspertgruppe med at komme med bud på uddannelsens opbygning og faglige indhold. Epx’ succes afhænger i høj grad af, at de unge vælger uddannelsen til og oplever den som et attraktivt tilbud. I en ny analyse giver EVA et aktuelt indblik i, hvordan elever i 8. klasse (i foråret 2025) oplever og forholder sig til de første tanker med epx.

Eleverne er blevet spurgt om, hvor sandsynligt det er, at epx ville være noget for dem, hvis den fandtes i dag. På en skala fra 1-10, hvor 1 er lavest og 10 er højest, svarer eleverne:

  • 60 % har svaret mellem 1-4
  • 24 % har svaret 5
  • 16 % har svaret 6 eller derover.

På en skala fra 1-10 hvor sandsynligt er det, at epx ville være noget for dig, hvis den fandtes i dag?

”Vi kan konstatere, at der er en stor gruppe elever på 24 %, som svarer 5 på skalaen, der måler interessen for epx, og 16 % der svarer 6-10. Hvis man lægger disse to grupper sammen, ligger andelen på 40 %. Om det er højt eller lavt på nuværende tidlige tidspunkt, afhænger nok af øjnene, der ser,” siger chefkonsulent Mia Uth Madsen, der står bag analysen.

Hun peger også på, at hvis epx skal blive en succes, skal den opleves som et attraktivt tilbud af de unge, og derfor bliver den konkrete udvikling af epx og vejledningen i forhold til epx en vigtig opgave de kommende år.

”Vi ved, at de unge orienterer sig mod tilbud, de allerede kender. Derfor står epx med en dobbeltopgave: Der skal både udvikles en attraktiv uddannelse, der giver mening for en bred gruppe af unge, og samtidig skal formål, indhold, undervisningsform og mulighed for videre uddannelse kommunikeres til de unge, så de får et klart billede af, hvad epx kan tilbyde dem,” siger Mia Uth Madsen.

Karakterkrav påvirker

EVA’s analyse viser, at det lavere karakterkrav til epx end til de øvrige gymnasiale uddannelser kan have en betydning for de unges syn på epx.

Et såkaldt surveyeksperiment, som EVA har gennemført i forbindelse med analysen, viser, at elever, der oplyses om de differentierede karakterkrav til hhv. stx/hhx og epx på henholdsvis 6 og 2, er mindre tilbøjelige til at se epx som en mulighed end elever, der ikke får denne oplysning.

”Det lavere karakterkrav kan godt risikere at give uddannelsen et stempel og betyde, at nogle elever ikke ser uddannelsen som en attraktiv mulighed. Det er også en bekymring, der har været fremme i debatten, og vi kan i eksperimentet se en forskel på interesse, når adgangskravet fremgår,” siger Mia Uth Madsen.

Epx tiltaler drenge og elever med svagere skolebaggrund

Analysen giver også en pejling på, hvilke elever der på nuværende tidspunkt er mest positive over for epx.
Når vi ser på de unge, der har svaret 5-10 på skalaen om interesse for epx, kan man konstatere, at:

  • 42 % af drengene og 37 % af pigerne ser epx som en mulighed.
  • 59 % af de elever, som har fået en ”ikke tilstrækkelig præstation” i Folkeskolens Nationale
    Overgangstest i Dansk, betragter epx som en mulighed.
  • 32 % af de elever, der har fået ”fremragende præstation”, betragter epx’en som en mulighed.

”Vi er klar over, at det er tidligt at spørge de unge om deres syn på epx, fordi uddannelsen stadig er under udvikling. Vores interviews viser også, at eleverne i 8. klasse endnu kun har ret uklare forestillinger om, hvad epx egentlig er. Resultaterne giver dog en første indikation af interessen for epx, og hvilke elever der er mest åbne over for epx. Det kan være et godt udgangspunkt for at drøfte, hvem epx henvender sig til, og hvordan man i fx grundskolen og gennem vejledning bedst informerer om uddannelsen,” siger Mia Uth Madsen.

Sådan har vi gjort

Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 3.675 elever i 8. klasse, registerdata fra Danmarks Statistik og kvalitative enkeltinterviews med 42 elever. Eleverne er i kort form blevet præsenteret for nogle af hensigterne med epx - nemlig at det er en gymnasial uddannelse, der som udgangspunkt er kendetegnet ved undervisning, der kombinerer praktiske og teoretiske fag, forbereder til uddannelser, der ikke ligger på universitetet og er kendetegnet ved et stærkt ungemiljø med fokus på fællesskab.

Relateret indhold

En del af:

EPX

Mia Uth Madsen
Chefkonsulent
Ungdomsuddannelse